WYSTAWY
8 września – 18 grudnia 2022 roku
10 zł normalny / 7 zł ulgowy (czwartek bezpłatny)
Do użytku zewnętrznego. Grafika w przemyśle farmaceutycznym 1960–1980
Na miejscu dostępne są opis wystawy w alfabecie Braille’a oraz tekst łatwy do czytania i rozumienia.
Przedprzewodnik do wystawy: pobierz plik PDF (2 KB).
Audiodeskrypcje:
Wstęp do wystawy „Do użytku zewnętrznego. Grafika w przemyśle farmaceutycznym 1960–1980”
Ulotka informacyjna leku Erytromycyna
Ulotka informacyjna leku Bicordin
Ulotka informacyjna leku Mizodin
Ulotka informacyjna leku Narcosanum
Ulotka informacyjna leku Myotriphos
Wystawa „Do użytku zewnętrznego. Grafika w przemyśle farmaceutycznym 1960–1980” prezentuje niepokazywaną dotąd kolekcję ulotek oraz katalogów leków projektowanych dla przemysłu farmaceutycznego. Druki te, pomimo czysto użytkowej, informacyjnej funkcji nawiązują do stylistyki polskiej szkoły plakatu i prezentują wysoki poziom artystyczny.
Druki ulotne związane z PRL-owskim przemysłem farmaceutycznym prezentowane są w Muzeum Farmacji, pośród obiektów z wystawy głównej, opowiadającej historie leków. Wystawa „Do użytku zewnętrznego” zwraca więc uwagę nie tylko na artystyczną klasę projektów, ale również na historyczny moment, w którym udział przemysłu farmaceutycznego w produkcji leków staje się znacznie większy – o czym świadczy poszukiwanie nowego języka komunikacji – a funkcja tradycyjnej apteki powoli zaczyna ulegać zmianie.
Polski przemysł farmaceutyczny 1960–1980
W latach 60. i 70. XX w. rozwijający się polski przemysł farmaceutyczny potrzebował nowych form dotarcia do lekarzy z ofertą leków produkowanych w państwowych zakładach.
Przekonywano o wartości terapeutycznej polskich leków, w szczególności antybiotyków. Prowadzono akcje informacyjne odnośnie ich zastosowania, skutków ubocznych i badań klinicznych. Ulotki były formą zachęty do przepisywania rodzimych leków, co miało przełożyć się na wyniki sprzedaży. Uwiarygadniały producenta w oczach lekarzy, pracując na wizerunek nowoczesnego i kompetentnego producenta.
Najlepsi projektanci
Ulotki i katalogi tworzyli najlepsi projektanci – wśród nich Maciej Hibner czy Jerzy Treutler. Większość autorów pozostaje jednak niezidentyfikowana.
Unikalny język tych projektów wpisuje się w rozwiązania formalne ówczesnej, rozwijającej się plastyki reklamowej. Operowanie plamą koloru, prostymi motywami graficznymi czy stosowanie fotogramów i techniki kolażu służyło do przedstawienia sposobu działania konkretnych leków. Dzięki tym środkom wyrazu pokazywali umiejscowienie lub charakter bólu.
Abstrakcyjny rysunek łagodnie giętych linii odnosił się do działania leku przeciwdrgawkowego. Hipnotyczne kręgi przedstawiały lek usypiający. Zielony trójkątny klin wbijający się w nieforemne figury geometryczne – skuteczność antybiotyku.
Do użytku zewnętrznego
Ulotki i katalogi powielane w tysiącach egzemplarzy, roznoszone po rejonowych przychodniach, licznych sympozjach, konferencjach i wystawach, są przykładem projektowania na najwyższym artystycznym poziomie. Wystawa zwraca więc uwagę nie tylko na artystyczną klasę projektów, ale również na historyczny moment, w którym leki, dotąd wytwarzane ręcznie, zaczęto produkować również przemysłowo.
Jak opowiadać o… kolorach
Pierwszy odcinek podkastu o dostępności. Punktem wyjścia do rozmowy jest wystawa „Do użytku zewnętrznego”.
O kodach (nie tylko kolorystycznych), wsłuchiwaniu się w potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku i czynieniu sztuki i kultury dostępną rozmawiają: Katarzyna Kucharska-Hornung, Wojciech Figiel, a rozmowę prowadzi: Karola Kosecka.
Warszawski Festiwal Nauki
Wystawa oraz towarzyszące jej bezpłatne lekcje muzealne dla szkół odbywają się w ramach warszawskiego Festiwalu Nauki (festiwalnauki.edu.pl). Z tej okazji, w dniach 16-30 września, zwiedzanie wystawy „Do użytku zewnętrznego” jest bezpłatne. Wystawa pokazywana jest pośród obiektów z wystawy głównej, również „Res pharmaceuticae” będzie można obejrzeć całkowicie bezpłatnie.
Więcej informacji o lekcjach muzealnych dla szkół podstawowych (klasy 7-8).
Audiodeskrypcje, przedprzewodnik, podcast oraz wydarzenia towarzyszące powstały dzięki udziałowi Muzeum Warszawy w przedsięwzięciu grantowym „Poprawa dostępności wystaw czasowych Muzeum Warszawy oraz wydarzeń towarzyszących dla osób ze specjalnymi potrzebami” finansowanym w ramach projektu „Kultura bez barier”.
KOLOFON
Obiekty prezentowane na wystawie pochodzą ze zbiorów Muzeum Farmacji oraz Archiwum Jerzego i Aliny Treutlerów.
kuratorka: Katarzyna Kucharska-Hornung
produkcja: Monika Mazurek
projekt aranżacji: KOSMOS PROJEKT
projekt plakatu: Anna Światłowska
Patron Muzeum Farmacji: Polfa Tarchomin