Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Lekcje muzealne

Muzeum Farmacji nosi imię mgr farm. Antoniny Leśniewskiej, założycielki pierwszej apteki na świecie zatrudniającej wyłącznie kobiety. W zrekonstruowanym wnętrzu apteki z dwudziestolecia międzywojennego obejrzymy kolekcję, między innymi: naczyń aptecznych, utensyliów, opakowań leków. W latach 1934–1937 była właścicielką apteki działającej w Warszawie przy ulicy Marszałkowskiej 72. Muzeum Farmacji powstało w 1985 roku, a od 2002 roku jest oddziałem Muzeum Warszawy. Jego pierwsza siedziba mieściła się właśnie przy ulicy Marszałkowskiej 72.

zgłoszenia: Muzeum Farmacji, tel. 22 831 71 79
czas trwania zajęć: 60–90 min
terminy i godziny: poniedziałek–piątek, godz. 9.00–14.00
maksymalna liczba uczestników: do ustalenia w czasie rezerwacji
koszt: 100 zł

 

Apteka czyli laboratorium

lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 6–8, szkoły ponadpodstawowe
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z dysfunkcją wzroku, niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmu

Do końca XIX wieku apteka była jednym z ważniejszych miejsc prowadzenia eksperymentów, a w konsekwencji – odkryć wielu substancji, następnie stosowanyc jako leki. Wielcy chemicy często byli aptekarzami. Jakie jest znaczenie farmacji dla rozwoju chemii? Jaki wpływ miały odkrycia dokonywane w aptekach na możliwość zwalczania chorób, na rozwój przemysłu chemicznego, włókienniczego, spożywczego?

Człowiek i substancje narkotyczne

lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 6–8, szkoły ponadpodstawowe
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z dysfunkcją wzroku, niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmu

Rośliny o działaniu narkotycznym były wykorzystywane, m.in. w obrzędach religijnych oraz leczeniu. Poznamy historię ich stosowania w różnych kulturach. Jakie są konsekwencje używania substancji o działaniu psychoaktywnym? W jaki sposób wykrywa się je w organizmie?

Maria Skłodowska-Curie: kobieta i nauka

lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 3–8, szkoły ponadpodstawowe

dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z dysfunkcją wzroku, niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmu
Pasją Marii Skłodowskiej-Curie było eksperymentalne zdobywanie wiedzy o przyrodzie. Jakie są najważniejsze praktyczne zastosowania jej odkryć, m.in. w medycynie i farmacji? Z jakimi trudnościami polska noblistka zmagała się jako kobieta?

Ignacy Łukasiewicz i pierwsza lampa naftowa

lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 6–8, szkoły ponadpodstawowe
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z dysfunkcją wzroku, niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmu

Co zmieniło wprowadzenie oświetlenia naftowego? Nie tylko przyczyniło się do postępu nauki i techniki, lecz również dało uboższym grupom ludności dostęp do taniego źródła światła. Ignacy Łukasiewicz, farmaceuta i społecznik, pomysłodawca konstrukcji lampy, był jednym z pionierów światowego przemysłu naftowego. Na zajęciach dowiemy się również, czym właściwie jest ropa naftowa i jak jest przetwarzana.

Człowiek i przyprawy

lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 4–8
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z dysfunkcją wzroku, niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmu

Przyprawy to nie tylko smakowy dodatek do potraw. Mają korzystny wpływ na zachodzące w organizmie procesy biochemiczne, przez co pełnią ważną rolę w żywieniu, a większość z nich wykorzystywana jest w ziołolecznictwie. Jakie jest działanie witamin? Jakie są zasady właściwej diety, dostarczającej organizmowi odpowiednich dawek tych substancji? Co się dzieje w razie ich niedoborów?

Człowiek i higiena

lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 3–8
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z dysfunkcją wzroku, niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmu

Kto, gdzie i kiedy wynalazł mydło? Jakie surowce były dawniej niezbędne do jego wytwarzania? Poznamy ciekawostki na temat higieny i dawnych warsztatów rzemieślniczych – mydlarni. Jakie są właściwości leczniczo-pielęgnacyjne mydeł? Czym można je naturalnie barwić i aromatyzować? Każdy z uczestników warsztatów wykona własne mydło w fantazyjnym kształcie, z samodzielnie dobranym dodatkami w postaci ziół, barwników oraz olejków eterycznych.

Człowiek i rośliny lecznicze

lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 1–3
dostępność: osoby z dysfunkcją ruchu, z dysfunkcją wzroku, niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmu

Poznamy najbardziej popularne zioła, dowiemy się, jak je rozpoznawać i stosować. Jakie są właściwości lecznicze i korzyści związane z terapią ziołoleczniczą? Rozwiążemy zagadki tematyczne. Na koniec w moździerzach stworzymy własną mieszankę ziołową